donderdag 17 mei 2012
Utrecht verzweeg beerput bij Jongerenloket

Wethouder Rinda den Besten.
De gemeente Utrecht heeft kennelijk niet voor niets een scriptie over het Utrechtse Jongerenloket van de website van de Universiteit Utrecht laten halen. Het document dat woensdagavond toch opdook spreekt van een ‘chaos’. Dat terwijl de stad zelf op 5 oktober een persbericht uit deed gaan met de kop: ‘Utrechts Jongerenloket is een succes'.
Naar aanleiding van vragen van de Utrechtse VVD belde DNU met studiebegeleider Maier van de universiteit. Die bevestigde dat op verzoek van Utrecht de masterscriptie van de site was gehaald.
Verantwoordelijk wethouder Rinda den Besten (PvdA) stuurde een eigen evaluatie van dat loket op 5 oktober naar de raad. Onderzoeksbureau BMC evalueerde het loket dat medio 2008 startte en waarin Utrecht, UWV WERKbedrijf, ROC ASA en ROC Midden-Nederland samenwerken. Alle Utrechtse jongeren van 16 tot en met 27 jaar kunnen via het loket op Werkplein Willem Dreeslaan ondersteuning krijgen bij het vinden van een baan of een opleiding. Ook bij schulden kunnen jongeren er terecht.
Utrecht stelde na het gematigd kritische rapport van BMC toch dat het loket succesvol is en dat ze de pilotperiode die eind 2010 afloopt met een jaar wil verlengen. De ‘geheime’ masterscriptie gaat veel verder en spreekt van een totale chaos bij het Jongerenloket.
Den Besten wil eerst intern bekijken hoe het nu precies is gegaan met het laten verwijderen van de scriptie. “Ik hoop morgen meer duidelijkheid te kunnen geven. Ik ken die scriptie zelf niet. Dit geeft wel een nare bijsmaak. Overigens heb ikzelf naar aanleiding van criminele jongeren rond het loket een voorstel gedaan de stagevergoeding af te schaffen. Daar wilde de coalitie in juni niet aan maar de oppositie wel.”
VVD-fractievoorzitter Kees Geldof stelde schriftelijke vragen aan het stadsbestuur in de aanloop van de commissiebehandeling op 18 november van het voorstel van Den Besten om het loket langer open te houden. Nu de scriptie woensdagavond via lezers van de website GeenStijl boven water kwam snapt Geldof beter waarom er een embargo tot 2050 kwam na een belletje uit het stadhuis. “Deze scriptie schetst een ontluisterend beeld hoe het de eerste periode bij het jongerenloket is gegaan. Het college had ook dit soort informatie met de raad moeten delen. Ik ben zeer benieuwd naar de uitleg van de wethouder.”
Hieronder een bloemlezing van uitspraken begin dit jaar van beleidsmakers en klantmanagers van het Jongerenloket, die jongeren doorverwezen naar Fourstar, het re-integratiebedrijf dat jongeren aan de slag moet helpen. Helemaal onderaan de gemeentelijke evaluatie van het jongerenloket.
Beleidsmaker: “Die stagevergoeding was heel laagdrempelig voor jongeren en dat was waarschijnlijk ook de reden dat criminele jongeren erop af kwamen. Je hoefde verder helemaal geen gegevens te verstrekken. Je werd naar Fourstar gestuurd en je kreeg een stagevergoeding, die relatief heel hoog is. Dus dat was natuurlijk heel lucratief. En daar zijn dus heel veel jongeren op afgekomen die je anders niet had gezien.
Klantmanager: “Nou, ik denk dat de grote zwerm die we op een gegeven moment kregen toch wel via vriendjes, vriendinnetjes of begeleiding hebben gehoord: 'joh, je moet naar Fourstar.' Of vrienden van: 'joh, kom ook, ik zit er ook en dat is gezellig en die gaan daar de boel even lekker op stelten zetten.' Ik denk niet dat er heel veel mensen dachten van 'kan ik weer actief zijn en gaan ze me helpen een baan te vinden'.
Beleidsmaker: “We dachten toen op papier dat door jongeren te verplichten om fulltime te moeten werken dat we niet per se zouden hoeven toetsen op hun inkomensrecht. We dachten als je moet werken voor je geld dan is het ook wel gewoon eerlijk om ook uitbetaald te krijgen. En jongeren die daar geen zin in hebben of al geld hebben die schrikken we daardoor wel af. Maar dat gebeurde niet. Dat fulltime moeten werken was niet echt een probleem.”
Klantmanager: “Het is een probleem met de jongeren waarvan we niet weten wat we er mee moeten (....). Ze zijn ongemotiveerd en willen niet meewerken, ze solliciteren niet, ze komen alleen voor geld en ze komen bij een klantmanager, ze houden zich niet aan de opdrachten en dan wordt het weer gesloten. Dan komen ze weer bij de volgende
klantmanager.”
Klantmanager: “Toen met die hele drukke periode konden ze het gewoon niet goed bijhouden dus we meldden jongeren aan die tekenen een stageovereenkomst en dan kregen ze iedere maand een stagevergoeding uitbetaald. En na een paar maanden bleek dat ze gewoon helemaal niet meer geweest waren en dan hebben ze wel twee of drie maanden betaald gekregen zonder daar een stap te zetten en dat had natuurlijk niet mogen gebeuren.”
Klantmanager: “En van andere jongeren kreeg je ook terug: 'het is gewoon net een buurthuis daar, lekker koffie drinken en we eten wat.' Ook dat er periodes waren dat Fourstar niet voldoende productiewerk had. Dus dan was er ook niet voldoende te doen nou dan gingen ze weer vroeg naar huis en je kreeg er nog voor betaald ook.”
Klantmanager: “Ik had een cliënt die een bendeleider was. Die wilde heel graag naar Fourstar en ging daar vervolgens jongens werven die criminele activiteiten voor hem konden gaan uitvoeren. Er zijn verhalen dat jongeren in de training kwamen en dan even de melding deden van de kentekenplaten van meneer die en die zijn gearriveerd.”
Klantmanager: “De eerste drie maanden bleken er verschillende bendes te zitten (....) Die bendes kwamen elkaar allemaal bij Fourstar tegen dus dat werd vechten. Niemand liep daar meer veilig rond zo ongeveer.
Klantmanager: “Er moesten daders en slachtoffers samenwerken bij Fourstar, zo was er een cliënt van mij die in zijn nek was gestoken door een ander. Wat er dan vaak gebeurt is dat de slachtoffers afvallen en de daders overblijven bij Fourstar.”
| Bijlage | Grootte |
|---|---|
| bijlage_2_b_bij_bestuursadvies.doc | 87.5 KB |
| bijlage_2_c_rapport_evaluatie_jongerenloket.pdf | 1.84 MB |
| bijlage_2d_concept_begroting_jongerenloket_2011.xls | 23.5 KB |
- login of registreer om te reageren
-
17 mei 2012
'Alleen in mijn gedichten kan ik wonen'
-

Foto: Ramon Mosterd.
16 mei 2012Festival op een Luifel
-

De Lange Koebrug. Foto: Ramon Mosterd.
16 mei 2012Omleiding Vredenburg 31 mei in gebruik
-
16 mei 2012
Kort politienieuws woensdag 16 mei
-
16 mei 2012
Utrechtse jeugd gedraagt zich steeds gezonder
-

Plattegrond van de Catharijneknoop.
15 mei 2012Drie gaten in vloer Stadskamer
-

Foto: Ramon Mosterd.
15 mei 2012Weer gedicht Heytze als muurschildering
-
15 mei 2012
Oppositiepartijen willen alle stukken zaak Nicolich
-

De nieuwe Wartburg ligt tegen de zin van de GG&GD pal langs de M.L. Kinglaan.
15 mei 2012GG&GD raadde projecten af vanwege luchtkwaliteit
-

Jacques Reckers met vrienden bij de auto op het Bankaplein in de jaren vijftig.
15 mei 2012Een jeugd op het Bankaplein
-

Foto: Ramon Mosterd.
15 mei 2012Boomspiegels worden mini-tuintjes
-

Een knelpunt van de Kruisvaartbusbaan bij de Raadwijk. Foto: Ramon Mosterd.
14 mei 2012Busvandebaan vestigt hoop op gemeenteraad
-
14 mei 2012
Gemeente maakt lijst onveilige verkeerssituaties

Goede actie weer. Fantastisch succes dus.
Zulke rapporten moet je natuurlijk onder het tapijt steken tot 2050.
Daar maakt het college weer goede sier mee.
Weer een PvdA projectje?
Ach het wordt al duidelijker als het volgende openbaar zou zijn: (bij deze dus)
Ella Vogelaar (PvdA) zit in Raad van Advies FourstaR Groep.
De Raad van Advies bestaat verder uit:
Martin van der Krogt (ex-E&Y, PvdA)
Rens de Groot (CWI, PvdA),
WRR-lid Peter van Lieshout (PvdA)
Arie Kraaijeveld (PvdA),
He Zuilenees, doe ons eens een linkje met de bron van deze `feiten`....
Kom op Suzan.... je bent altijd zo goed op de hoogte..
http://www.fourstar.nl/index.php?id=62&tx_ttnews[backPid]=37&tx_ttnews[pointer]=10&tx_ttnews[tt_news]=43&cHash=3fb89bcd29
Meer details staan uiteraard in de jaarverslagen......
Zuilenees mijn complimenten....................
Dit laat weer zien dat de PvdA een gevaar voor de samenleving begint te worden met al de gevolgen van dien.
En maar klagen dat er veel mensen rechts stemmen en als ik dit zo lees nou dan weet ik wel waarom.
Ps.zuilenees bedankt voor jou research wat betreft de advies-groep,laat het belang zien van de PvdA.
Het onderzoeksbureau kan er dan ook uit worden getrapt. Als een student met een beter rapport.
Ben benieuwd wat er nog meer boven komt drijven.
Neeeeeeeee,zal wel een PvdA vriendje zijn dat is pas sociaal.
Aleid meid,je tijd zit erop en neem gelijk die bende geldverspillende PvdA kwallenballen mee,de mensen zijn jullie spuugzat.
PvdA STOP MET HET VERNEDEREN VAN DE UTRECHTERS EN HET VERKWISTEN VAN HET GELD DAT DOOR HARDWERKENDE MENSEN WORDT OPGEBRACHT OM JULLIE HOBBY''S TE BEKOSTIGEN.
Rene, Aleid is nog steeds een man, dus laten we het verschijnsel bij het goede geslacht noemen!
ennu niet zo schreeuwen, kan je bijna horen ;)
Staat de reageer afdeling nou nog op zomertijd?
Ze hebben het veels te druk die mannen van DNU (!)
Ha Suzan,het is een uitdrukking hoor niets dan goeds over vrouwen wat mij betreft.
Je hebt gelijk het is inderdaad een verschijnsel dat gauw verdwijnt hoop ik.
Maar dat schreeuwen vind ik wel terecht kom op zeg,dit is toch niet meer te tolereren zoals hier de feiten worden verzwegen.
groet Rene.
Laten we vooral blij zijn met Wouter !! want hij heeft dit boven tafel gekregen.
De halve vaderlandse pers zit erop, en wat mij betreft had dit verschijnsel bij zijn eerste verschijnselen van narcistische trekjes al moeten verdwijnen. Weet je nog dat interview waar ie zo trots was dat het Utrechtse volk voor hem had gekozen..
Wat was de opkomst 11% ?! De mafkees
Wij maken ons er nog druk om, maar anderen gaan niet eens meer stemmen of brengen een protest stem uit.
En daar word de boel echt niet beter van..
Ben benieuwd wat de ontwikkelingen worden vandaag, er is ook raadsvergadering vanavond..
Zal vast wel op de agenda komen, leuk live op stadsomroep Utreg
Het probleem is niet het project of de intentie, het probleem ligt ook niet bij de PVDA. Het falen van het werkplein is een direct resultaat van de organisatiestructuur en organisatiecultuur van de gemeente Utrecht.
Vakafdelingen die elkaar naar het leven staan, maar wel samen moeten werken met daarboven té veel lagen management en te machtige diensthoofden. Beleidsmedewerkers worden met een half mandaat geacht complete projecten uit de grond te stampen maar krijgen als puntje bij paaltje komt geen steun van hun hoofden als misstanden aan het licht komen. Geloof me, het zijn de diensthoofden die dit onder het tapijt geveegd hebben.
Ik kan mij best wel vinden in jou betoog,maar het is wel de PvdA die dit laat gebeuren,denk bv aan de adviesgroep.
Was daar niet onlangs ook een rapportje over uitgekomen?!
Maar vertel gerust meer !
Dit kost de maatschappij een hele hoop geld, dit dis-functioneren der gemeente...
Je bent hier anoniem en je weet meer, dus vertel het!
Vertel over deze vakafdelingen en management en DE diensthoofden !
We hebben al genoeg problemen in de stad, als mensen gewoon betaald krijgen en er alleen maar een grotere puinhoop van maken, is het hoog tijd dat er eens iets gebeurt.
We zitten in een crisis, de zorgpremies gaan omhoog er word op allerlei dingen bezuinigd en door machts spelletjes word er geld over de balk gegooid.
Deze site heeft ook een mailadres... ;)
Daar kan je gewoon de namen en rugnummers kwijt...
Het staat hieronder in de colofon..
Wordt lid van de PvdA en vul lekker je zakken met allerlei mislukte projecten,de partij dekt je wel.
Op geenstijl.nl nog meer PvdA-shit.
Vinden jullie het gek dat door dit soort verhalen, ik (en vele anderen) het vertrouwen in de politiek heb verloren en niet meer ga stemmen?
Dit geldt overigens niet alleen voor de lokale politiek.
Het lijkt me wel interessant om te weten wie nu opdracht heeft gegeven om dit document onder embargo te plaatsen.
Wie voert de regie in dit soort zaken?
Blijkbaar was men wel zeker van hun zaak dat het niet boven water zou komen ander stuur je niet zo juichend persbericht de deur uit met het succesverhaal.
Hier is de WOB erg handig.
Hoeveel van dit soort activiteiten zijn er nog meer?
"Het lijkt alsof de jongeren in een re-integratietraject zitten doordat ze een stagevergoeding krijgen van Fourstar, terwijl ze in werkelijkheid geen werkzaamheden uitvoeren bij Fourstar en dus niet worden geactiveerd. Daarnaast had Fourstar niet genoeg werkzaamheden voor alle jongeren, door de jongeren toch uit te betalen lijkt het alsof de jongeren wel geactiveerd werden. Er is sprake van parking, omdat het lijkt alsof de jongeren geactiveerd worden terwijl dat in werkelijkheid niet het geval is "
Subsidiefraude 101.
p53 "Zo proberen ze bij Fourstar jongeren vaak in een zorgtraject te zetten, terwijl ze meer kunnen. Voor een zorg traject krijgen ze meer geld en hebben ze langer de tijd om jongeren te laten uitstromen. Er is sprake opnieuw sprake van parking, omdat het lijkt alsof de jongeren geactiveerd worden, terwijl dat niet het geval is. Verder proberen ze bij Fourstar zoveel mogelijk jongeren uit te plaatsen, zonder dat ze daarbij rekening houden met de competenties en de belangen van de jongeren. Daardoor vindt de jongere vaak geen duurzame arbeid. Fourstar probeert, volgens de klantmanagers, vaak geld te krijgen van de gemeente voor trajecten die jongeren niet hebben gehad"
Rekenkamer A'dam over fourstar in jan 2007 http://www.nieuwsuitamsterdam.nl/2007/070130_fourstar.htm
Aukje van de VVD te Leeuwarden in feb 2007 kritiek op fourstar http://www.liwwadders.nl/data/nieuws/items/EEZEEAyZEudcyjJdWT.php
SP Nijmegen 2008 http://nijmegen.sp.nl/bericht/24456/080331-sp_fourstar_faalt_bij_re_inte... (kamervragen http://docs.minszw.nl/pdf/34/2008/34_2008_3_12134.pdf )
parool 2008 over valsheid in geschrifte bij fourstar, A'dam doet aangifte en verbreekt banden. http://img508.imageshack.us/img508/4629/fourstarvalsheid.png Lezen!
Re-integratiefraude en onterecht subsidies harken..
Dankjewel voor de links.
Begin een eigen adviesbureau en wordt lid van de PVDA. Succes verzekerd.
In hoeverre is het trouwens mogelijk om deze onterecht ontvangen stagevergoedingen terug te vorderen? Is dat uberhaupt mogelijk en zo ja, is de termijn niet al reeds verstreken?
Bovendien, kost het onderzoek naar wie van de jongeren het geld heeft ontvangen, niet meer dan wat die jongeren hebben gekregen?
De reacties zijn in een groot aantal gevallen overtrokken. Het probleem is niet dat het "college" of de burgemeester zaken probeert achter te houden maar dat ambtenaren onduidelijk zijn richting het bestuur. Projecten worden geïnitialiseerd door ambtenaren en niet door wethouders. Een wethouder is enkel richting de politiek verantwoordelijk. Faalt een project dan ligt de schuld, binnen de organisatie, bij de betreffende ambtenaar / afdeling. In dit geval is dat niet anders. Er is door de betrokken ambtenaren / leidinggevenden niet aan de bel getrokken omdat zij immers verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van het beleid. Mensen geven niet graag toe dat zij fout zitten. In het geval van "reintegratie" trajecten kun je je sowieso afvragen of dit allemaal wel nodig is. Utrecht is niet uniek in het falen. Re-integratie projecten falen door het hele land door. De kosten zijn dan ook honderden procenten hoger dan de opbrengsten. Je zou als complete overheid na kunnen denken over het nut van werkbedrijven en andere re-integratie trajecten. De meerderheid bestaat gewoon uit domme bezigheidstherapie.
Beste Said,
U bent niet op de hoogte van de verantwoordelijkheid van b&W over het ambtelijk apparaat?
misschien wel zo netjes om even te vermelden dat de het college van utrecht stelt dat er verzocht is om de scriptie te anonimiseren - er stond een naam van een respondent in - en dat de universiteit die lezing onderschrijft. geeft het verhaal toch een iets andere lading.
U bent niet op de hoogte van eerdere handelwijze in dergelijke gevallen?
Dit antwoord is te doorzichtig.
Studiebegeleider Robert Maier heeft eerder het volgende bevestigt:
“Het klopt dat de student van de gemeente het verzoek kreeg de scriptie van onze site te halen. Daarmee kwam deze naar mij en ik heb dat verzoek ingewilligd. Dat doen wij wel vaker omdat anders studenten niet overal hun onderzoek in vrijheid en onder de juiste condities kunnen uitvoeren. Dit verzoek verbaasde mij wel. De student constateerde problemen bij het Utrechtse Jongerenloket die mede door het onderzoek konden worden opgelost. Die problemen speelden eind 2009 en begin 2010 dus zo’n rapport zou nu best openbaar kunnen zijn. De gemeente heeft een exemplaar dus u kunt het daar misschien opvragen.”
"We doen dat wel vaker" is misschien nog wel de belangrijste zin in dit verhaal.
@Zuilenees
Tuurlijk ben ik op de hoogte. Mijn punt gaat over de hoofdzaak van dit probleem. Namelijk een gebrek aan transparantie binnen het ambtelijk apparaat. Transparantie heeft in dit geval betrekking op de informatie die bijv. B & W doorkrijgen van hun ambtenaren. B & W wordt verantwoordelijk gehouden voor zaken waar zij niet goed over zijn ingelicht. Staatsrechtelijk zijn zij verantwoordelijk maar hiermee los je het probleem niet op. Het functioneren van het ambtelijk apparaat blijft op die manier niet transparant. Het is dan ook niet zozeer een Utrechts probleem maar een algemeen probleem. Hoe vaak hebben wij het wel niet gezien dat ambtenaren die hun werk slecht doen jaren later nog steeds werkzaam zijn bij dezelfde gemeente? Zolang het ambtelijk apparaat gesloten blijft zal er maar worden aangekloot. Er is als het ware sprake van een erg minimale controle functie. Die controle is er alleen maar als er toevallig iets naar buiten komt. In dit geval komt er iets naar buiten maar in 9 van de 10 gevallen niet. Hoewel de wethouder, de burgemeester, de minister staatsrechtelijk verantwoordelijk zijn ligt daar het probleem niet. Want waar blijft bijvoorbeeld de verantwoordelijkheid van de ambtenaren zelf? Binnen het huidige systeem is de enige die fouten kan maken de verantwoordelijke bestuurder, de ambtenaar kan zijn gang gaan. De macht ligt dan ook niet bij de politiek of het bestuur. Het grootste deel van de macht ligt bij de anonieme ambtenaar.
Uiteindelijk dus bij de bestuurlijke kwaliteiten van de betreffende wethouder.
Maar de invloed van de PvdA in dit geheel lijkt niet geheel toevallig en is een onderzoek waard.
Zowel bij de opdrachtgegever als bij de uitvoeren instantie die vol lijkt te zitten met PvdA'ers in de raad van Advies.
Je hebt gelijk zuilenees,het zaakje stinkt naar een vieze zgn-sociale achterbakse geur
Het ambtelijk apparaat is geen creatie van een individuele wethouder. Je kunt je verder afvragen in hoeverre het wel de wethouder is die verandering kan brengen gezien het feit dat deze problemen zich overal in Nederland voordoen. Ik zie het dan ook eerder als een probleem van het systeem en geen individueel probleem.
PvdA'ers zijn nou eenmaal sterk vertegenwoordigd bij dergelijke organisaties. Dat is altijd al zo geweest. Denk dat dat bij de aanbesteding geen rol heeft gespeeld aangezien het dan gewoon om de centen gaat. Het enige waar je in dit geval de PvdA van kunt beschuldigen is dat zij onterecht een grote fan zijn van beleid waarbij veel bezigheidstherapie voor werklozen komt kijken. Maarja dat heet dan "Sociaal" beleid. Het is dan ook geen geheim dat organisaties die baat hebben bij veel overheidsuitgaven op sociaal vlak pro-PvdA zijn. Zoals werkgevers pro VVD zijn en boeren pro CDA. Wat zou politiek zijn zonder belangen.
Onzin. Het goed functioneren van het ambtelijk apparaat IS de verantwoordelijkheid van het college. Niet de creatie, wel een eventuele reorganisatie. In verschillende andere steden is deze organisatie er al lang uitgetrapt maar Utrecht komt in eerste instantie met een juichend persbericht. Totdat er raadslid eens wat basis dingetjes gaat controleren en uiteindelijk de beerput opengaat.
Waar blijft de onderzoekjournalistiek in deze?
Nu er andere signalen onder het tapijt vandaan komen is het verhaal ineens weer anders.
Hier wint de politiek, en zeker de PvdA of Rinda den Beste, helaas weer geen vertrouwen mee van de burgers.
Dit is een discussie tussen verantwoordelijkheid en realiteit. Je kunt je blindstaren op staatsrechtelijke regeltjes over verantwoordelijkheden van bestuurders maar daar los je het probleem niet mee op. In het geval van uiterst complexe ambtelijke apparaten, zoals in Utrecht met duizenden werknemers, moet je verder kijken dan het staatsrecht, of het bestuursrecht in het geval van de relatie tussen burger en overheid. Het kan toch niet zo zijn dat we 4 jaar aankloten, bestuurders straffen, weer 4 jaar aankloten en weer andere bestuurders straffen. Denk verder dan de poppetjes. Het gaat hier om het scheppen van voorwaarden voor goed bestuur. Burger -> Politiek -> Bestuur -> Ambtelijk apparaat.
Ik vind het verder ook allemaal erg makkelijk om bij alles te wijzen naar de PvdA. Ik heb er nooit op gestemd maar om bij alles en nog wat die richting op te wijzen gaat ook weer te ver. Het lijkt alsof bepaalde bezoekers hier maar 1 argument kennen, namelijk: Het is de schuld van de PvdA. Het lijkt geenstijl wel.
Het is te makkelijk om te zeggen dat de praktijk niet overeenkomt met de realiteit. Het is juist aan die bestuurders om in die 4 jaar aan te tonen dat hun partij ze daar terecht neergezet heeft als volksvertegenwoordigers.
Daar kan je, als burger, niet een persoon/poppetje op aanspreken, wel de partij. Vreemd genoeg komen we in Utrecht dan wel weer uit bij de PvdA. Sorry.. kan ik ook niets aan doen maar het valt wel weer op. Ik stem er trouwens ook niet op. In mijn ogen staan ze, zeker in Utrecht, te ver af hun gedachtegoed en denkt men in een toren te kunnen regeren.
Dat geldt niet voor een burgermeester, die hoort boven de partijen te staan en mag dus nooit een partij pet opzetten.
Helaas lijkt de burgermeester van Utrecht die pet zelden af te zetten.